Baletné špičky

10 vecí, ktoré ste nevedeli o špičkách

Špičky sú pre baletky rovnako dôležité, ako nohy. Nielen, že musia dokonale sedieť, ale chodidlo v nich musí vyzerať čo najlepšie. Svojím spôsobom sú ako oblečenie, ktoré má zvýrazniť klady a skryť nedostatky. Tie najsprávnejšie zvyknú baletky hľadať roky. 

View this post on Instagram

Ballet shoot with Ballerina @lennitry

A post shared by Darian Volkova (@darianvolkova) on

Veľkosť, tvar, tvrdosť

Myslieť si, že špičky sa vyberajú len na základe veľkosti by bolo veľkou chybou. Pri výbere tých správnych rozhoduje oveľa viac faktorov. Okrem vhodnej veľkosti, sa treba zamerať aj na ich tvar, šírku a tvrdosť. Dôležitý je aj tvar platformy na ktorej tanečnica stojí. Pri výbere nastáva nastáva problém v momente, ak má tanečnica napríklad väčší palec, alebo dlhší druhý prst na nohe. V takýchto prípadoch sa hľadá vhodný tvar špičky omnoho ťažšie. 

Chodidlo sa mení neustále

Firmy, ktoré vyrábajú baletné špičky svoje procesy neustále zdokonaľujú. Firmy, ktoré šijú špičky pre konkrétne spoločnosti, a teda aj pre konkrétne tanečnice premeriavajú ich chodidlá každého pol roka. V Rusku majú takýto typ zmluvy s firmou Griško nielen divadlá, ale napríklad aj Akadémia klasického baletu Agripiny Vaganovej. V Londýne takétu služby ponúka napríklad spolčonost Freed London. Chodidlo sa neustále mení a vyvíja. Ak ste začali na veľkosti číslo 4, postupom času sa môžete dopracovať až k veľkosti 5,5. Veľkosť vašej bežnej obuvi ptirom môže byť stále rovnaká. 

Súbory spotrebujú ročne aj 12 000 párov

Mnohé sólistky zničia dva páry špičiek len počas predstavenia Labutie jazero. Takmer každá tanečnica pracuje naraz s troma až štyrmi pármi, ktoré sa odlišujú tvrdosťou. Tá je závislá od repertoáru, keďže si rôzne tituly vyžadujú rôzne stupne ich tvrdosti. Zároveň je „požadovaná“ tvrdosť individuálnou záležitosťou. Niektoré tanečnice uprednostňujú špičky takej tvrdosti, ktorá by bola pre iné kolegyne neznesiteľná a naopak.

View this post on Instagram

My French tour is coming to end. Past six weeks weren't easy but it worth this. Paris is so authentic and outstanding… I think I m going to come back but when it' ll be frost free season to walk along narrow streets drink incredible coffee at La Marais smell fragrance of the nearest bakery and remember my first visit here. Great thanks to all of you who follow my journey. My head is near to breaking with memories, my computer is burst with photos My pockets are full of stories. I will share it all with you. Keep up my blog ( link in bio) Final. Fanfare. Curtain fell. /// Гастрольный тур по Франции подошел к концу. Это были не самые легкие 1,5 месяца, но это того стоило. Париж прекрасен, своеобразен, насыщен и многолик. Думаю, я еще не раз вернусь сюда, но уже в теплое время года, неспешно пройдусь по узким улочкам, попью кофе на углу Квартала Марэ, вдохну запах из соседней пекарни и вспомню свой первый визит в эту прекрасную страну. Спасибо всем, кто следил за моим путешествием, еще много историй хранится у меня в кармане моего французского пальто, а очень скоро я оформлю все в своем блоге и покажу вам. Новый жесткий диск трещит от количества фотографий, а моя голова от количества воспоминаний. На этой фотографии привет от всего женского состава нашей труппы. Финал, фанфары, занавес. 23/02/2016

A post shared by Darian Volkova (@darianvolkova) on

Kladivo, lepidlo, ihla a niť či rezačka na koberce

Tanečnice si prišívajú saténové stuhy, ale aj gumu, ktorá pomáha držať špičku na členku. Aby sa na špičkách dalo tancovať, musíte ich najprv „zničiť“. Pri väčšine špičiek je nevyhnutné, aby si ich tanečnica prispôsobila na svoje chodidlo.V záležitosti od tvrdosti špičiek si musia vedieť prispôsobiť aj tvrdosť klenbovej opory, rovnako ako samotnej „krabice na prsty“. Používa sa čokoľvek, čo pomôže – búchanie o zem, kladivo či lámanie.

Lepidlom tanečnice natrierajú špičky zvnútra, čím docielia opätovné stvrdnutie. Špičky teda vydržia o čosi dlhšie. Platformu si obšívajú kvôli lepšej stabilite a menšej šmykľavosti. Rezačkou na koberce si zase upravujú oporu klenby a niekedy aj samotné vnútro špičky.

Denne prejdú na špičkách kilometre

Na špičkách prejdú denne aj 12 kilometrov. Tento fakt odhalili odborníci z firmy Grishko počas výskumu, ktorý mal docieliť zvýšenie odolnosti ich výrobkov. Tanečnica váži v priemere okolo štyridsaťpäť kilogramov. Pri tanci en pointe však môže na jej priehlavky a prsty (s ohľadom na plochu platformy) pôsobiť tlak až stodvadsať kíl. Drobné fraktúry priehlavku,  problémy s „achilovkami“ či zarastené nechty a zápaly nechtových lôžok sú nepríjemnou súčasťou tejto profesie. Kariéra tanečníka je krátka a každý jeden vedie neustály boj s časom. Problémy s nechtami dokážu tanečnicu „vyradiť“ na mesiac, drobné fraktúry či zápaly kostí v priehlavku aj na celú sezónu.

View this post on Instagram

Never trust a pretty girl with ugly secret или обратная сторона медали.. Это как история про вершки и корешки.. Ногами и подъемами ,если повезёт , можно гордиться ,а видоизмененные ступни -повод для стеснения.. Чаще всего на пляже мы зарываем ноги в песок и летом надеваем кеды,вместо открытых босоножек.. Открытые босоножки ? прям такие,чтоб на одной ниточке держались..несбыточная мечта, никогда не надеть..? Зато сэкономить можно.. #abashova #ballet

A post shared by Maria Abashova (@abashova_maria) on

Z čoho sú špičky vyrobené

Vnútro špičky je v súčasnosti tvorené plátkami jutoviny trojuholníkového tvaru. Tie sú na seba lepené špeciálnou hmotou, ktorá u niektorých výrobcov obsahuje okrem lepidla aj stopové množstvo ílu či špeciálnu jemnú sadrovinu. Tieto látky napomáhajú konečnému  zatvrdnutiu a vzniku tzv. „krabice na prsty“. Tú prekrývajú ďalšie vrstvy plátna. Saténová časť sa zdanlivo prikladá ako posledná. Kvôli  „špinavosti práce“ sa však vyrába ako prvá. Na špičky sa následne prišije podrážka z brúsenej, či hladkej kože a orazí sa potrebnými rozpoznávacími znakmi a značkou výrobcu.

Väčšina kvalitných špičiek sa vyrába ručne

Špička musí byť schopná stáť rovno aj sama. Ak nestojí putuje rovno do koša. Vyrábať špičky je fyzicky náročné a zrejme aj preto nájdete vo fabrikách prevažne mužov. Jeden majster dokáže vyrobiť denne okolo dvadsať párov. Vytvorenie jedného páru trvá v ideálnom prípade menej ako hodinu. Tí najlepší majstri dokážu vyrobiť jeden pár za menej ako pol hodiny. Vedeli ste, že majstri sú platený od kusu? Nováčikovia sa proces výroby učia niekoľko rokov.

Tanec na špičkách – Since 1975

Prvá zmienka o tanci „na končekoch prstov“ pochádza z roku 1795. Charles Didelot vtedy vyvinul „lietajúci mechanizmus“, ktorý tanečnice nadvihol do vzduchu tak, že sa na malú chvíľu dotýkali zeme len končekmi prstov. Cieľom mechanizmu nebol tanec „na špičkách“, ale pomoc tanečníkom pri partnerskej práci, keďže začali zdvíhať tanečnice vyššie než bola úroveň ramien.

View this post on Instagram

1910 • Anna Pavlova and Nikolai Legat as Lise and Colas in La Fille Mal Gardée • Premiering on July 1, 1789, La Fille Mal Gardée takes place in the French countryside where a rich farm owner, Widow Simone, arranges for her daughter, Lise to marry Alain, the idiotic son of another rich farmer. Despite this, Lise is in love with Colas, the son of a penniless farmer. During the ballet Lise and Colas must avoid Widow Simone’s obstacles in order to marry • The oldest full length ballet, La Fille Mal Gardée initiated a reform as ballet became an independent art form. The grandeur of the courts and monarchy was dropped, overtaken by human conflicts and emotion • The original score of Jean Daubervaul’s 1789 production was a combination of various music numbers, a common practice during the late 18th and early 19th centuries • Many revivals occurred during the 19th century, by Charles Didelot, Jean-Pierre Aumer, Paul Taglioni, Marius Petipa, Alexander Gorsky, and Sir Frederick Ashton. The ballet was introduced to many countries including; France, St Petersburg, Vienna, Moscow, and Berlin, among others • Today, Sir Frederick Ashton’s production is the most famous, choreographed in 1960 for the Royal Ballet, 171 years after the original premiere •

A post shared by ballethistory (@ballethistory) on

Na špičky si treba počkať

Hoci na špičkách často vidíme už päť ročné dievčatá, tento postup nie je správny. Baletní pedagógovia sa zhodujú, že s tancom en pointe by sa nemalo začínať pred desiatym až dvanástym rokom života. K tomuto názoru sa prikláňajú aj ortopédi. Obe skupiny sa zhodujú na tom, že detské chodidlo sa v tomto veku stále vyvíja a tanec na špičkách môže viesť k jeho trvalým poškodeniam. Práve tie môžu v budúcnosti negatívne ovplyvniť, až zničiť profesionálnu kariéru. 

 

 

 

O autorovi
Autorka je tanečná recenzentka, publicistka a copywriterka