Je mladá, múdra, talentovaná a pracovitá – spoznajte sólistku Silviu Najdenú.
Kto je Silvia Najdená?
Narodila sa 1. októbra 1987. S baletom začala už ako malá a odvtedy ju sprevádza na každom kroku. Vyštudovala Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave a do Baletu SND nastúpila v roku 2006. Demi- sólistkou sa stala o dva, a sólistkou o štyri roky neskôr. Už počas štúdia absolvovala baletné workshopy – Ballet Master Classes v Prahe a British Council v Pekingu.
Zúčastnila sa na súťažiach v Brne, Prahe a vo Viedni. V roku 2004 bola nominovaná na cenu Kvet Baletu pre najvýraznejší mladý talent. Získala niekoľko cien Literárneho fondu za stvárnenie sólových postáv v baletoch Spiaca krásavica, vo Vivaldiho Štyroch ročných obdobiach, v Balanchinovom balete Serenáda, v Ďurovčíkovom muzikálomvom balete Popolvár a ďalších.
Usmievavá, zodpovedná a precízna – aj tak by sa dala pár slovami charakterizovať Silvia Najdená. Popri práci v divadle zvládla vyštudovať Vysokú školu, ktorá nemá umelecké zameranie a pred premiérou baletu Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci prečítala za víkend celý román.
Byť baletkou je ťažké
Práca v balete je veľmi náročná a pre každého tanečníka je základom ranný tréning, ktorý tanečníkov pripraví na to, čo ich v ten deň čaká. Každý tanečník má svoju rutinu. Inak to nie je ani v prípade Silvie.
„Ráno vstanem a idem do práce ako každý. Tréning sa nám začína o 9.30, ale ja som v divadle už okolo 8.15. Mám svoju rannú rutinu a pred prácou mám rada pokoj. Nerada sa ponáhľam a stresujem. Radšej sa v pohode prezlečiem, dám si kávu a psychicky sa pripravím na to, čo ma čaká. Keď je predstavenie cez víkend, tak začíname neskôr, ak je cez týždeň máme poobede pauzu, aby sme si trochu oddýchli. Predstavenia sa väčšinou začínajú o siedmej a končia sa okolo desiatej až jedenástej. Keď potom prídem domov, som taká prebratá, že neviem spať,“
Tanec je v prvom rade o emócii. Len tá vás každé ráno prinúti vstať z postele aj napriek tomu, že vás bolí celé telo, ste unavený, vyčerpaný – často nielen fyzicky, ale aj emocionálne. Silviu môžete momentálne vidieť v náročnom balete Za hranicami hriechu od Borisa Eifmana. Renomovaný choreograf, ktorý je slávny po celom svete si pre titulnú postavu vybral práve túto Slovenku. Prípravy tohto titulu vyťažili na maximum nielen sólistov.
O baletoch Borisa Eifmana sa vie, že sú náročné technicky, ale aj kondične. My sme titul nahodili za dva týždne, ešte v auguste. V októbri sa tím, ktorý naštudovanie zastrešuje, vrátil a odvtedy sme titul čistili a zbiehali niekoľkokrát denne.Po premiére stres opadol a ja som bola naozaj šťastná! Nielen kvôli sebe, ale aj kolegom. Všetko vyšlo tak, ako malo a všetci sme to dali! Ohlasy boli úžasné a z toho mám najväčšiu radosť!“
O baletkách a jedle
Byť tanečníkom je jednou z najnáročnejších profesií a každodenné pracovné nasadenie je priamo úmerné výkonom aké podáva vrcholový športovec. Neúmerný tlak je kladený aj na fyzický vzhľad. Ľudia si o baletkách myslia, že hladujú. Ako to vníma Silvia Najdená?
„To, že baletky hladujú, zásadne popieram. Ja bez čokolády nedokážem prežiť deň. (smiech) Kvôli tancu sa nemusím v jedle obmedzovať. Som závislá od sladkého. Ak nemám dve čokolády denne, nie som schopná existovať! Ešte k tomu jedlu – krátko pred premiérou baletu Za hranicami hriechu nám asistent choreografa povedal, aby sme sa večer poriadne najedli a dali si veľa mastného jedla – tak asi toľko k tomu hladovaniu,“ vysvetlila sólistka so smiechom.
Každý z nás ma jedlo, ktoré by nevložil do úst a podobne je na tom aj mladá tanečnica. Sú jedlá, ktoré by ste do nej tlačili len ťažko.
„Nejem veci, ktoré nemám rada, lebo mi nechutia. Napríklad rajčinová alebo vajíčková polievka. Ani krvavý steak mi veľmi nechutí. Na druhej strane si rada dám slimáky, chobotnice, ale aj žabu. Zjem všetko, čo nezje mňa,“ dodala so smiechom.
Aj Silvia sa priznala k tomu, že keď má predstavenie, tak sa to na jej strave odzrkadlí. Veľa tanečníkov si cez deň kopu jedla nedopraje. Tancovať s plným žalúdkom je ťažké.
„Cez deň jem ľahšie jedlá, lebo sa potrebujem hýbať, ale potom to doženiem večer. (smiech) Som schopná si dať chlieb a klobásu aj o druhej v noci. Inak normálne raňajky, obed a potom tak dve večere. (smiech) Keď je premiéra a po nej máme raut, dám si aj pohár vína. Alkohol však často nepijem, keďže už niekoľko rokov žijem v Senci s priateľom a väčšinou šoférujem. Je členom orchestra SND. Nesťažujem sa, keďže sa mi darí aj v súkromnom, aj v pracovnom živote.“
Koníčky? Len keď na ne zostane čas
Silvia miluje cestovanie a preto sa niekam vyberie vždy, keď je príležitosť. Najčastejšie cestuje s priateľom, ale toto leto sa vybrala aj na pár dní s kolegami do Chorvátska. Zo športov sa venuje občasnej turistike.
„Tá práca je fyzicky tak náročná, že mi na šport nezostáva čas… ale cez letné prázdniny sa rada venujem napríklad turistike. Predminulý rok sme boli s priateľom na Sicílii a vyšliapali sme až na vrchol sopky Etna. Veľmi som si to užila. Bavia ma skôr takéto aktivity ale skutočne, len cez prázdniny. Počas sezóny máme v týždni maximálne jeden deň voľna.“
Sólistka Baletu SND Silvia Najdená sa predstavila aj na Galakoncerte Viva Balet a predviedla adagio z Labutieho jazera.
Repertoár
Stvárnila množstvo sólových postáv v klasických a neoklasických baletoch: Spiaca krásavica (Víla Orgován, Briliant, Kamene, Priateľky), Luskáčik (Kvetinový valčík – sólo, Orientálny tanec, Sólo vločky), Bajadéra (Gamzzatti, Pas de trois, Pas de quatre, Pas d´action), Ivan Hrozný (Anastázia), Giselle (Myrtha, sólo víla,Bathilda), Onegin (Tatiana), Serenáda (Tmavý anjel, Sólo dáma), Grand pas z baletu Raymonda (Raymonda), Popolvár (Princezná, Čierna víla), Labutie jazero (Veľké labute, nevesty, sólo labute). Spolupracovala s choreografmi, akými sú napríklad: Etiѐne Frey, Tamás Juronics, Ján Ďurovčík, Igor Holováč Libor Vaculík, James Kudelka, Jiří Kylián (Un Ballo), Lukáš Timulák (Real Time) Paul Lightfoot (Susto), James Kudelka (15 Heterosexuálnych duet), Mário Radačovský (Warhol, Everest ), Vasilij Medvedev (Onegin, Korzár), Youri Vámos (Sen noci svätojánskej), Daniel de Andrade (Nižinskij – Boh tanca), Natália Horečná (Slovenské tance, Romeo a Júlia – Tak ako včera...), Boris Eifman (Za hranicou hriechu/Bratia Karamazovovci). V posledných rokoch vytvorila postavy v baletoch: Nižinskij – Boh tanca (Rumiantseva, matka), Korzár (Odalisky), Sen noci svätojánskej (Hermia), Romeo a Júlia (Pestúnka), Za hranicou hriechu/Bratia Karamazovovci (Grušenka) a ďalšie.