Kto je kto? Tanečník Adrian Szelle

Adrian Szelle: „Jedinou prekážkou pri dosiahnutí cieľa si ty sám.“

Hovorí štyrmi jazykmi

Adrian Szelle sa narodil 20. októbra 1995 v Dunajskej Strede. Vyrastal však v Šamoríne a okrem slovenčiny rozpráva plynule aj maďarsky, anglicky a vďaka štúdiu vo Viedni sa dohovorí aj nemecky.

„Predtým som hovoril len slovensky a maďarsky. Vďaka tomu, že som študoval na Baletnej akadémii pri Viedenskej štátnej opere, som sa mohol naučiť anglicky aj nemecky a som zato vďačný. Pre tanečníka je dôležité, aby vedel čo najviac jazykov, pretože len tak má slobodu cestovať a hľadať si prácu kdekoľvek.“

Nevedel, že ide študovať balet

Adrian sa na základnej umeleckej škole venoval ľudovému a modernému tancu a Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej odporučila jeho mame učiteľka zo Základnej umeleckej školy.

„Myslím si, že videla, že mám tanečný potenciál, a preto ma poslala na talentové skúšky na Tanečné konzervatórium. Tie som zvládol a prijali ma počas školského roka. Nevedel som, že idem študovať balet. Moja prvá hodina tak aj vyzerala,“ dodal so smiechom.

Do prvého ročníka nastúpil po prvom polroku a základy techniky musel doháňať. Adrian mal v tom období už jedenásť rokov. Jeho prvou pedagogičkou bola pani Jankovská a neskôr ho učila pani Ľubica Orovnická. Obom je Adrian za začiatky a prvých šesť rokov profesionálneho štúdia veľmi vďačný.

„Doteraz si spomínam na prvú hodinu, kedy som ani základné pozície nevedel urobiť a všetko som robil opačne. Mali so mnou veľa trpezlivosti, za čo som im veľmi vďačný. Bez nich by som to asi nevydržal.“

View this post on Instagram

Jumping arounddddd

A post shared by @ adrian_szelle on

Dril vo Viedni

Do siedmeho ročníka sa rozhodol nastúpiť do Viedne, ktorú mu odporučil huslista z Viedenskej filharmónie. Rozhodol sa vyskúšať šťastie na Akadémii, ale aj na Súkromnom konzervatóriu vo Viedni. Prijali ho na obe školy, ale napokon si vybral Baletnú akadémiu. Jeho pedagogičkou sa stala Ruska Bella Ratchinskaya.

„Moja profesorka bola absolventka Vaganovovej akadémie klasického baletu. Bola mimoriadne prísna, a vďaka nej sme zažili tú pravú „oldschoolovú“ ruskú baletnú výchovu. Mala veľké nároky, očakávania a vyžadovala neskutočnú disciplínu. V tej dobe som ju (kvôli jej prísnosti) nemal rád a veľakrát som sa na ňu hneval, ale po ukončení štúdia som si uvedomil, že za všetko, čo zo mňa vytĺkla, som neskutočne vďačný. To utrpenie stálo zato.“

Zložité začiatky

Po absolvovaní akadémie ho prijali do Slovenského národného divadla a do Semperoper v Drážďanoch. V tom období mu riaditeľ baletu Viedenskej štátnej opery Manuel Legris navrhol, že ak zostane rok v Junior Company, mohol by mať preňho miesto vo Viedenskom balete. Szelle sa preto rozhodol stráviť ešte rok vo Viedni. Zmluvu napokon nedostal a znova si musel hľadať prácu.

„Manuel Legris ma po roku pozval na konkurz a zo 45 tanečníkov som sa dostal do finálnej štvorice. Na konečnom pohovore mi povedal, že podľa neho nie som pripravený.“

Rozhodnutie riaditeľa ho nahnevalo a sklamalo, pretože prišiel o angažmány a súbory, v ktorých si mohol už rok budovať kariéru. Našťastie mu zmluvu ponúklo Slovenské národné divadlo. V SND strávil sedem mesiacov a dostal sa do zložitej a nepríjemnej situácie.

Stalo sa mi, že som zaspal na generálnu skúšku a choreografka ma z produkcie vyhodila. Bolo to veľmi nezodpovedné a zrejme som naozaj pripravený nebol. Nebral som prácu dostatočne vážne a správal som sa nezodpovedne.“

Po odchode zo SND potreboval zamestnanie. Určitý čas pracoval ako čašník/barman a myslel si, že s tancom je koniec. Trvalo mu rok než si naplno uvedomil, že tanec je to jediné, čo ho robí šťastným. SND mu dalo ďalšiu šancu.

Za hranice hriechu

Szelle sa do Baletu SND vrátil 15. februára 2018 a v júni zistil, že získal jednu z hlavných postáv v Eifmanovom balete Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci. Za svoje stvárnenie Alexeja Karamazova získal v septembri 2018 prestížne ocenenie divadelnej kritiky Dosky a o mesiac neskôr Cenu literárneho fondu.

„Vďaka Eifmanovej produkcii som zistil, že stvárniť hlavnú postavu nie je len o tanci, ale o komplexnej práci, ktorá zahŕňa herectvo, kondíciu, výdrž a zodpovednosť. Začal som prácu baletných sólistov vnímať inak a s ešte väčším rešpektom. Stáť na javisku sám nie je žiadna sranda.“

Adrian si nedokáže predstaviť, že by robil niečo iné. Tanec pre neho nie je prácou a váži si, že môže pôsobiť v odbore, ktorý vyštudoval.

„Každý nemá to šťastie, aby sa živil tým, čo ho baví. Keď idem do divadla nepoviem, že idem do práce, lebo tanec ako prácu nevnímam – hoci je to náročné povolanie.“

Po Bratoch Karamazovcoch sa objavil aj v choreografii Resemblance of Feminity od kolegu Glena Lambrechta a v choreografii Eight days a week od Adriana Ducina. Skúšobný proces týchto dvoch titulov však zmeškal, kvôli zdravotným problémom.

„Do oboch titulov som naskočil až tri dni pred premiérou, pretože som si mesiac poležal v nemocnici. Ako tanečník som bol pripravený na zranenia. Nerátal som s tým, že ma na mesiac odpíše operácia mandlí. Zvládnuť poslednú premiéru bolo po týchto komplikáciách ťažké. Našťastie ma podporili kolegovia, najmä Leni Ziener.“

Dnes je však už v poriadku a pripravený na nové výzvy. V súčasnosti by ho malo čakať pas de trois z prvého dejstva Labutieho jazera, ale sólo stvárňuje aj v klasickej rekonštrukcii baletu Esmeralda. V druhom dejstve ho môžete vidieť ako Florenta – priateľa Phoebusa. Vidieť ho môžete aj v duete s Ilincou Ducin počas koncertu Baletu SND a zoskupenia Fragile.

Aké sú jeho sny do budúcnosti?

 Každý tanečník má vysnené postavy a výnimkou nie je ani Adrian Szelle. Ak by si mohol vybrať, rád by si zatancoval The second detail od Wiliama Forsythea z contemporary repertoáru, z neoklasického repertoáru by si raz rád vyskúšal Armanda z baletu Dáma s kaméliami a z klasického repertoáru ho láka Desiré z baletu Spiaca krásavica.

Prial by som si, aby sme so súborom mali viac možností vycestovať na zájazdy a  spoznávať nových ľudí, iné kultúry a exotické krajiny.“

View this post on Instagram

🕺🤸

A post shared by @ adrian_szelle on

Adrian Szelle

Národnosť: slovenská

Absolvoval: Baletnú akadémiu Viedenskej štátnej opery vo Viedni.

Angažmán: Po absolutóriu pôsobil v Junior Company Viedenského štátneho baletu. Od roku 2015 je členom Baletu Slovenského národného divadla.

Repertoár: Počas štúdia naštudoval hlavné a vedľajšie postavy v baletoch Sylfida, Spiaca krásavica, Coppélia, Paquita, Luskáčik a ďalšie. V Junior Company Viedenského štátneho baletu spolupracoval s choreografmi akými sú napríklad: Natália Horečná, Simona Noja, Bella Ratchinskaya, Renato Zanella, Evelyn Teri, Alejandro Parente, Vasilij Medvedev a ďalší. V Balete SND sa prezentuje v zbore, ako aj v titulných postavách v inscenáciách Vasilija Medvedeva, Natálie Horečnej, Daniela de Andradeho, Rafaela Avnikjana, Borisa Eifmana, kde v jeho balete Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci stvárňuje postavu Alexeja.

Ocenenia: Na medzinárodnej baletnej súťaži v Berlíne získal 3. miesto, je finalistom Medzinárodných baletných súťaží v Pekingu a vo Viedni.

(zdroj web SND)

 

 

 

 

 

 

O autorovi
Autorka je tanečná recenzentka, publicistka a copywriterka